2021 – nyt år, nye vaner

corona

Sid ikke tilbage med dårlig samvittighed over 2020. Der har været mange, der har været ekstra udfordret af de forandringer, der er sket i 2020 med corona pandemien der hærgede og en ny og usikker hverdag, hvor man var mere hjemme. 2021 byder desværre også på en start med pandemien. Efterhånden har man vænnet sig til de nye restriktioner, til at være mere hjemme, til at holde afstand, spritte af og være mere alene. Lad ikke pandemien slå dig helt ud af kurs. Du kan nå at ændre de kedelige vaner og påbegynde de sunde vaner igen.  

Rygning

Rygning – hvordan du stopper med at ryge

Det kan være svært at stoppe med at ryge. Der er mange der gennem tiderne har forsøgt at stoppe flere gange, og som falder i igen og igen. Heldigvis findes der hjælp at hente, og man behøves ikke stoppe helt fra den ene dag til den anden. Der findes forskellige hjælpemuligheder såsom f.eks. e-cigaretter, som man kan gå over til i stedet. Du kan læse mere om e-cigaretterne og vælge den rigtige e cigaret for dig, ved at se på det store udvalg via linket. Andre muligheder for hjælp, når det handler om at stoppe med at ryge, er f.eks. at bruge nikotin plaster, nikotin tyggegummi osv. Det kan også være, at det hjælper at gå en tur i stedet, når man bliver trængende, eller at undgå at drikke kaffe, hvis det ofte er sammen med kaffen, der bliver drukket. 

Overvaegt

Overvægt – nye og sunde vaner i stedet 

2021 kan også bruges til at få nogle nye og sunde vaner igen. For mange har corona pandemien medført nogle ekstra kilo på sidebenene, da man har været mere hjemme, og slik og søde sager har været mere tilgængeligt i løbet af dagen. Når man skal lægge vanerne om, kan man vælge forskellige strategier. Nogle vælger at lave en 180 graders vending, hvor man stopper med alt, hvad der er usundt for en. Så kan man smide de usunde ting ud, man har i huset, så man ikke bliver fristet. For andre virker det bedre at tage nogle små skridt af gangen. Sundhedsmyndighederne anbefaler at spise 6 små måltider om dagen med varierende kost og indhold. De 6 måltider kan være med til at styrke mæthedsfornemmelsen, så man ikke i lige så høj grad bliver fristet til de søde sager i løbet af dagen. Afslut gerne med lidt frugt, så den søde trang stilles efter hvert måltid. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *