Sådan forbedrer du din mentale sundhed

Mental sundhed er mange ting. At have styr på sit liv, og minimere stress er vigtige ting. Men også at passe på sit helbred og gøre noget godt for en selv er vigtige elementer, for at være mental sund. 

Mental sundhed

Lav huskelister

Når det kniber med det mentale overskud, er det ofte fordi vi har alt for meget mellem ørerne. Faktisk kan man gøre nogle få tiltag, som vil skabe mere ro og overskud i sin dagligdag. En ting man kan gøre, er at lave de såkaldte to do-lister. Mange der benytter sig af denne metode til at huske ting synes, at det giver dem mere ro og mindre stress. Ofte er det, at vi mennesker bliver stressede over, ting der fylder oppe i hovedet. 

Det er netop her, at sådanne lister vil være en hjælp. Ved at skrive ting ned, får man dem ud af hovedet, og det skaber ro og mentalt overskud. For eksempel hvis man skal huske at købe nye printerpatroner. Når man skal huske sådan en ting, er det en god ide at skrive den på listen over ting, man skal have købt. 

Shellac Negle

Pas godt på dig selv

At passe godt på sig selv, handler ikke kun om at prioritere søvn, få motion og spise sundt. Eller at tage vitaminer. Disse ting er selvfølgelig super vigtige for både fysisk sundhed og mental sundhed. Men noget andet vigtigt er at sørge for at skabe rum for ro og velvære. Måske synes du, det virker helt uoverskueligt, at afsætte tid til kun dig selv. 

Måske skal du sætte tid af til at læse en god bog søndag eftermiddag, eller en tur med veninden på cafe. Det kan også være, at en gang massage vil få dig til at slappe af, og dermed give dig et bedre mentalt overskud. Eller hvad med en ansigtsbehandling eller en tur ind og få fine negle på en neglesalon? Se mere om fine negle på gellacknegle.dk/

Vær aktiv i din fritid

Når overskuddet daler, daler de fysiske aktiviteter ofte også. Men omvendt er det derfor også så vigtigt, at man sætter tid af til at være fysisk aktiv. For fysisk aktivitet har nemlig vist sig at have en ekstrem sund indvirkning på den mentale sundhed. Man behøver ikke at løbe mange kilometer hver uge eller træne 4 gange om ugen i fitness center. Man kan faktisk bare tage sine bedste sneakers på, og se at komme ud i den friske luft og gå. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *